Hyvä lukija,
Digitalisaatio on levittynyt
laajalle sote-palveluihin Covid-19- pandemian myötä ja digitaalisista
palveluista on tullut merkittävä osa sosiaali- ja terveydenhuoltoa (THL, 2021).
Valtiovarainministeriön määritelmän mukaan digitalisaatio tarkoittaa
toimintatapojen uudistamista, sisäisten prosessien digitalisointia ja
palvelujen sähköistämistä. Digitalisaation keskiössä on käyttäjälähtöisyys. Suomi
on kansainvälisesti kärkimaita terveyden ja hyvinvoinnin sähköisessä
tiedonhallinnassa, josta kertoo muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon
Kanta-palvelut. (STM, 2016.) Omakanta-palvelun käyttö on laajentunut huimasti –
vuonna 2014 Omakantaa oli käyttänyt 16 % väestöstä, kun vuoteen 2020 tultaessa
Omakantaa oli edeltävän vuoden aikana käyttänyt jo 64 % väestöstä (Kyytsönen,
Aalto & Vehko 2021).
Sote-digitalisaatiosta
puhuttaessa tarkoitetaan sitä, miten sote-palveluissa käytetään
tietojärjestelmiä, informaatio- ja kommunikaatioteknologiaa ja sähköistä
tiedonhallintaa. Sähköisten palveluiden käyttö kuuluu osaksi
sote-digitalisaatiota. (THL, 2021.) Pandemia näyttäisi lisänneen sähköisten
palveluiden tarjontaa ja niiden käyttöä ja siten laajentaneen digitalisaatiota
sosiaali- ja terveydenhuollossa – vuonna 2021 THL raportoi, että joka viides
(22 %) ihmisistä asioi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa
sähköisesti vuonna 2020. Sähköinen asiointi toteutettiin esimerkiksi
videoyhteyksin tai chatin välityksellä. (Kyytsönen, Aalto & Vehko 2021).
Sote-digitalisaatio on tullut
jäädäkseen ja sähköisten, digipalveluiden kehittäminen on hyvin ajankohtaista
sote-sektorilla. Palveluiden sähköistyessä myös sosiaali- ja terveyden huollon
ammattilaisilta edellytetään uudenlaista osaamista laadukkaiden ja
potilasturvallisten palveluiden tarjoamiseksi. Mutta kuinka pitää
ammattilaisten osaaminen ajan tasalla digitalisaation aallonharjalla?
Millaisessa tilassa digipalvelut ovat nyt Pohjois-Pohjanmaan
hyvinvointialueella? Millaista ohjausosaamista ammattilaiselta vaaditaan digihoitopoluilla,
verkkovalmennuksissa, chatissa ja muita sähköisiä palveluita tarjotessa? Kuinka
kohdata asiakas asiakaslähtöisesti digitaalisissa ympäristöissä?
Näihin kysymyksiin saadaan
vastauksia Sote-digiohjaaja-hankkeen webinaarissa 15.12.2022 klo 9-15. Webinaari
on hankkeen ensimmäinen tapahtuma ja sen teema on ”Kohtaamisia
digiympäristöissä – millaista osaamista tarvitaan?”. Webinaarissa kuulemme
mielenkiintoisia asiantuntijapuheenvuoroja laajasti ympäri sote-sektoria ja
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialuetta.
Webinaari on kaikille avoin ja
maksuton. Ilmoittautuminen tapahtuu 11.12.2022 mennessä alla olevasta linkistä
tai kuvassa olevan QR-koodin kautta. Osallistumislinkki Zoomiin lähetetään
ilmoittautuneille ilmoittautumisajan päätyttyä.
Linkki ilmoittautumiseen: https://link.webropolsurveys.com/S/7BE79AA485311713
Lähteet:
STM (2016). Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. https://verkkojulkaisut.valtioneuvosto.fi/stm/zine/2/pdf
THL (2021). Sote-digitalisaation
seuranta. Tiedonhallinta terveysalalla. Haettu 16.11.2022 osoitteesta https://thl.fi/fi/web/tiedonhallinta-sosiaali-ja-terveysalalla/tiedonhallinnan-ohjaus/sote-digitalisaation-seuranta
Kyytsönen, M., Aalto, A-M., & Vehko, T. (2021). Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2020–2021: Väestön kokemukset. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-680-0
Lue lisää:
STM:n hallinnonalan
digitalisaation visio vuodelle 2025: https://verkkojulkaisut.valtioneuvosto.fi/stm/zine/2/cover
FinSote-tutkimuksen tulokset sähköisistä sosiaali- ja terveyspalveluista: https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/finsote-tutkimus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti