6 DIGITALISAATIO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA JA WEBINAARIKUTSU

 Hyvä lukija,

Digitalisaatio on levittynyt laajalle sote-palveluihin Covid-19- pandemian myötä ja digitaalisista palveluista on tullut merkittävä osa sosiaali- ja terveydenhuoltoa (THL, 2021). Valtiovarainministeriön määritelmän mukaan digitalisaatio tarkoittaa toimintatapojen uudistamista, sisäisten prosessien digitalisointia ja palvelujen sähköistämistä. Digitalisaation keskiössä on käyttäjälähtöisyys. Suomi on kansainvälisesti kärkimaita terveyden ja hyvinvoinnin sähköisessä tiedonhallinnassa, josta kertoo muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon Kanta-palvelut. (STM, 2016.) Omakanta-palvelun käyttö on laajentunut huimasti – vuonna 2014 Omakantaa oli käyttänyt 16 % väestöstä, kun vuoteen 2020 tultaessa Omakantaa oli edeltävän vuoden aikana käyttänyt jo 64 % väestöstä (Kyytsönen, Aalto & Vehko 2021).

Sote-digitalisaatiosta puhuttaessa tarkoitetaan sitä, miten sote-palveluissa käytetään tietojärjestelmiä, informaatio- ja kommunikaatioteknologiaa ja sähköistä tiedonhallintaa. Sähköisten palveluiden käyttö kuuluu osaksi sote-digitalisaatiota. (THL, 2021.) Pandemia näyttäisi lisänneen sähköisten palveluiden tarjontaa ja niiden käyttöä ja siten laajentaneen digitalisaatiota sosiaali- ja terveydenhuollossa – vuonna 2021 THL raportoi, että joka viides (22 %) ihmisistä asioi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa sähköisesti vuonna 2020. Sähköinen asiointi toteutettiin esimerkiksi videoyhteyksin tai chatin välityksellä. (Kyytsönen, Aalto & Vehko 2021).

Sote-digitalisaatio on tullut jäädäkseen ja sähköisten, digipalveluiden kehittäminen on hyvin ajankohtaista sote-sektorilla. Palveluiden sähköistyessä myös sosiaali- ja terveyden huollon ammattilaisilta edellytetään uudenlaista osaamista laadukkaiden ja potilasturvallisten palveluiden tarjoamiseksi. Mutta kuinka pitää ammattilaisten osaaminen ajan tasalla digitalisaation aallonharjalla? Millaisessa tilassa digipalvelut ovat nyt Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella? Millaista ohjausosaamista ammattilaiselta vaaditaan digihoitopoluilla, verkkovalmennuksissa, chatissa ja muita sähköisiä palveluita tarjotessa? Kuinka kohdata asiakas asiakaslähtöisesti digitaalisissa ympäristöissä?

Näihin kysymyksiin saadaan vastauksia Sote-digiohjaaja-hankkeen webinaarissa 15.12.2022 klo 9-15. Webinaari on hankkeen ensimmäinen tapahtuma ja sen teema on ”Kohtaamisia digiympäristöissä – millaista osaamista tarvitaan?”. Webinaarissa kuulemme mielenkiintoisia asiantuntijapuheenvuoroja laajasti ympäri sote-sektoria ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialuetta.

Webinaari on kaikille avoin ja maksuton. Ilmoittautuminen tapahtuu 11.12.2022 mennessä alla olevasta linkistä tai kuvassa olevan QR-koodin kautta. Osallistumislinkki Zoomiin lähetetään ilmoittautuneille ilmoittautumisajan päätyttyä.

Linkki ilmoittautumiseen: https://link.webropolsurveys.com/S/7BE79AA485311713 




Lähteet:

STM (2016). Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena.  Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. https://verkkojulkaisut.valtioneuvosto.fi/stm/zine/2/pdf 

THL (2021). Sote-digitalisaation seuranta. Tiedonhallinta terveysalalla. Haettu 16.11.2022 osoitteesta https://thl.fi/fi/web/tiedonhallinta-sosiaali-ja-terveysalalla/tiedonhallinnan-ohjaus/sote-digitalisaation-seuranta

Kyytsönen, M., Aalto, A-M., & Vehko, T. (2021). Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2020–2021: Väestön kokemukset. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-680-0

Lue lisää:

STM:n hallinnonalan digitalisaation visio vuodelle 2025: https://verkkojulkaisut.valtioneuvosto.fi/stm/zine/2/cover

FinSote-tutkimuksen tulokset sähköisistä sosiaali- ja terveyspalveluista: https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/finsote-tutkimus 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

20 TUTUSTU LOPPURAPORTTIIN – HANKE PÄÄTTYY!

 Hei, Sote-digiohjaaja-hankkeen loppuraportti on nyt julkaistu! Loppuraportissa pääset tutustumaan digiohjauksen teoriataustaan ja hankkeess...