12 KURKISTUS HANKKEEN TAMMIKUUN TAPAHTUMIIN

Olemme tammikuun aikana alkaneet suunnitella ensi syksyn digiohjausosaamisen koulutuspilottia. Työpäiviimme on sisältynyt muun muassa koulutuksen brainstormausta ja koulutuksen sisällön laatimista. Viime viikolla Juulia kävi yliopiston äänitysstudiolla kuvaamassa materiaalia koulutusta varten - timanttista materiaalia tulossa! Lisäksi suunnitteilla on mittari hoitotyöntekijöiden digiohjausosaamisen kartoittamisen työkaluksi. 


Juulia studiolla

Etätyöpiste auringonlaskussa


Ammattilaisten näkemyksiä potilasohjauksesta etävastaanotoilla

Hankkeessa on ollut harjoittelussa hoitotieteen maisteriopiskelija Jenni-Sofia Törmänen. Jennin johdolla toteutimme työpajan etävastaanotolla työskenteleville sote-alan ammattilaisille. Työpajassa kartoitettiin yhteistoiminnallisin menetelmin ammattilaisten kokemuksia etävastaanotoilla tarvittavasta ohjasosaamisesta. Työpajaan osallistujat pohtivat pienryhmissä digiohjauksen osaamisalueisiin liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita, sekä niihin liittyvää osaamista. Aluksi kysyimme Answergardenissa, millaista on laadukas potilasohjaus ammattilaisten mielestä, ja vastauksista nousivat esiin etenkin asiakaslähtöisyys sekä selkeys.

 

Millaista on laadukas potilasohjaus?

Laadukkaan ohjauksen takaamiseksi ohjausmenetelmän valitsemisessa tulee ottaa huomioon asiakkaan valmiudet ja tarpeet. Nämä nousivat esiin työpajaan osallistuneiden ammattilaisten pohdinnassa. Osaamista tarvittiin potilaan ohjaamiseen etävastaanotoille, jotta se pystyttiin toteuttamaan sujuvasti ja potilas voi valmistautua vastaanotolle, tietää mitä etävastaanotolla tapahtuu sekä voi pohtia omia tarpeitaan edeltävästi. Asiantuntemus ja kokemus ohjattavasta aiheesta auttavat selvittämään keskeisiä potilaan hoitoon liittyviä asioita ja motivoimaan häntä omahoitoonsa. Etävastaanotoilla muutenkin sosiaali- ja terveysalalla merkittävät vuorovaikutustaidot – kuunteleminen, läsnäolo ja oikeiden kysymysten kysyminen – korostuivat. Työpajaan osallistuneiden ammattilaisten mukaan muun muassa nämä elementit mahdollistavat asiakaslähtöisen ohjauksen etävastaanotoilla. Kannattaa muistaa, että voit itse omilla asenteillasi vaikuttaa, sillä yksikin innovatiivinen ammattilainen voi luoda kokeilevaa kulttuuria omassa työyksikössään.


Osallistujat pohtivat esimerkiksi seuraavia teemoja:

”Ammattilaisen aiheen tuntemus ja kokemus tavallisimmista ongelmista auttaa kysymään oikeita kysymyksiä ja voi auttaa potilasta ilmaisemaan ongelmiaan.”

”Osaava käyttäjä pystyy sujuvasti ohjaamaan hoito ja/tai kuntoutuspolkua sujuvasti etäyhteydenkautta.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

20 TUTUSTU LOPPURAPORTTIIN – HANKE PÄÄTTYY!

 Hei, Sote-digiohjaaja-hankkeen loppuraportti on nyt julkaistu! Loppuraportissa pääset tutustumaan digiohjauksen teoriataustaan ja hankkeess...